Open Your Eyes


Look around yourselves
Can’t you see this wonder
Spreaded infront of you
The clouds floating by
The skies are clear and blue
Planets in the orbits
The moon and the sun
Such perfect harmony
Let’s start question in ourselves
Isn’t this proof enough for us
Or are we so blind
To push it all aside..
No..
We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look bright to see the signs
We can’t keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..
Look inside yourselves
Such a perfect order
Hiding in yourselves
Running in your veins
What about anger love and pain
And all the things you’re feeling
Can you touch them with your hand?
So are they really there?
Lets start question in ourselves
Isn’t this proof enough for us?
Or are we so blind
To push it all aside..?
No..
We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look bright to see the signs
We can’t keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)


Keep us close to You
Until the end of time..
When a baby’s born
So helpless and weak
And you’re watching him growing..
So why deny
Whats in front of your eyes
The biggest miracle of life..
We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look quiet we’ll see the signs
We can’t keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..
Open your eyes and hearts and minds
If you just look bright to see the signs
We can’t keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..
Allah..
You created everything
We belong to You
Ya Robb we raise our hands
Forever we thank You..
Alhamdulillah..

Artist: Maher Zain
Album: Thank You Allah
Copyright: Awakening Records 2009

Pesanan Buat Sahabat..


Wasiat As-Syahid Imam Hassan Al- Banna
As-Syahid Imam Hassan Al-Banna, seorang pejuang syahid yang juga merupakan pengasas kepada gerakan Ikhwanul Muslimin di Mesir suatu ketika dahulu telah mewasiatkan sembilan perkara buat seluruh muslimin dan muslimat.

Pertamanya, adalah mengajak umat Islam untuk bersegera menunaikan solat pada awal waktu ketika mendengar azan walau dalam keadaan apa jua sekalipun kerana di situ ada sumber kejayaan, di situ ada sumber pertolongan dan di situ jua ada sumber taufik.

Kedua, ialah membaca Al-Quran, menatapi bahan ilmiah dan sentiasa meringankan kaki ke majlis ilmu disamping, berzikir dan terus berzikir serta tidak membuang masa dengan perkara yang tidak mendatangkan apa-apa faedah.

Ketiga, beliau berpesan kepada kita agar berusaha untuk belajar dan bertutur dalam bahasa Arab yang betul.

Keempat, janganlah bertengkar dalam apa-apa jua perkara sekali pun kerana pertengkaran yang kosong tidak memberikan apa-apa.

Kelima, janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu tenang lagi tenteram.

Keenam, janganlah banyak bergurau kerana umat yang sedang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam setiap perkara.

Ketujuh, janganlah bercakap lebih nyaring daripada kadar yang dikehendaki oleh pendengar kerana percakapan nyaring itu adalah perkara yang sia-sia dan ia menyakitkan hati orang.

Kelapan, jauhilah daripada mengumpat hal peribadi orang dan janganlah bercakap melainkan yang membawa kebajikan.

Kesembilan, berkenal-kenallah dengan setiap umat manusia yang ditemui kerana asas gerakan dakwah ialah berkenal-kenalan dan berkasih-sayang.

Tuntasnya, kewajipan lebih banyak daripada masa yang ada pada kita. Oleh itu, ayuh sahabat! Gunakanlah masa dengan sebaiknya dan ringkaskan pelaksanakaannya. Sabda Nabi S.A.W, ‘‘Bersegeralah ke arah melakukan amal. Sayangilah masa saudaramu dan hormatilah waktu mereka.’’

"Hari Ini Milik Anda"


JANGAN BERSEDIH... Setelah Kesulitan Pasti Ada Kemudahan
Nukilan dibawah telah saya petik daripada sebuah karya tersohor karangan Dr. ‘Aidh ‘Abdullah Al-Qarni iaitu La Tahzan, yakni yang bermaksud Jangan Bersedih dan mempunyai kaitan yang sangat rapat dengan kehidupan seharian kita pada hari ini. Sebuah karya yang sesuai dibaca dan dihayati oleh umum pada semua peringkat. Kekemasan susun atur bahasanya yang indah dihiasi untaian kata yang sukar diungkapkan mampu memukau sesiapa sahaja yang membacanya.

Pendapat saya, buku ini amat sesuai dibaca oleh semua pihak sama ada yang tua mahupun muda khususnya buat mereka yang sering dilanda kesedihan dan kegelisahan dalam mengenal erti hakikat kehidupan. Buku yang kelihatan ringkas namun padat ini, mampu menjadi penawar bagi hati yang gelisah, penghibur bagi jiwa yang gemuruh dan pelipur diri yang sedang menderita dalam kesedihan.

Dengan itu, tinta kali ini mengambil inisiatif untuk berkongsi secubit rasa buat semua pembaca setia blog ini mengenai salah satu petikan yang terdapat di dalam buku La Tahzan yang berjudul “Hari Ini Milik Anda”. InsyaAllah, seandainya banyak kelapangan masa, tinta seterusnya bakal membawakan kepada anda semua mengenai tajuk-tajuk terpilih yang menarik dan bermanfaat sebagai santapan rohani dalam karya karangan Dr. ‘Aidh ‘Abdullah Al-Qarni sebagai salah satu bahan bacaan ilmiah yang sesuai untuk dibincangkan bersama di samping menambah pengetahuan serta memperbaiki diri ke arah yang lebih baik pada masa yang akan datang. Semoga dengan usaha murni ini, dapat menarik ramai lagi para pembaca terutamanya dikalangan remaja masa kini untuk sama-sama mendidik diri dengan menghayati karya penulis terkenal ini sebagai salah satu “tarbiyah global” ke arah penjanaan peribadi muslim yang unggul.

“Hari Ini Milik Anda”


Apabila anda di pagi hari, janganlah menunggu waktu petang, kerana hari ini adalah kesempatan untuk hidup. Oleh kerana itu, anda tidak perlu memikirkan hari kelmarin yang telah berlalu dengan segala kebaikan dan keburukan yang menghiasinya. Tidak juga dengan hari esok yang belum tentu datang.

Hari yang saat ini mataharinya menyinari anda, dan siangnya menyapa anda, membuat anda mampu memandang alam sekitar. Itulah hari anda, maka manfaatkan hari itu sebaik-baiknya! Maka anggaplah masa hidup anda hanya hari ini sahaja, atau seakan-akan anda dilahirkan hari ini dan akan mati hari ini juga.

Falsafah ini akan menyelamatkan kehidupan anda, sehingga tidak tersepit di antara dua kehidupan , masa lalu dengan berbagai kesedihan dan kegundahan yang terjadi pada masa itu, dan masa depan yang penuh ketidakpastian dan seringkali menakutkan.

Pusatkanlah seluruh perhatian dan kreativiti anda untuk satu hari sahaja. Dan pada hari inilah, anda harus bertekad mempersembahkan kualiti solat yang paling khusyu’, membaca dan memahami Al-Quran secara mendalam, merenungi kehidupan dunia dengan sepenuh hati, keseimbangan dalam segala hal, keindahan dalam akhlak, kerelaan dengan semua yang Allah berikan, perhatikan terhadap keadaan sekitar, perhatian terhadap kesihatan jiwa dan raga serta memberi manfaat kepada orang lain.

Untuk hari ini, anda harus mula membahagi waktu dengan bijak. Jadikanlah setiap minit seakan ribuan tahun dan setiap detik seakan ratusan tahun; tanamlah kebaikan sebanyak-banyaknya pada hari itu; memelihara indahnya kehidupan , meminta ampunan daripada pelbagai dosa yang telah dilakukan, mengingati Tuhan, dan mempersiapkan diri untuk pergi jauh(mengharapNya). Dengan demikian, hidup anda pada hari ini akan penuh kebahagiaan, merasa aman dan tenteram, serta menerima rezeki isteri, suami, anak-anak, tugas-tugas, tempat tinggal dan ilmu pengetahuan dengan tangan terbuka dan rasa syukur.

“Terimalah semua yang telah Allah berikan kepadamu dan jadilah kamu termasuk orang-orang yang bersyukur.” (Al-A’raf : 144)

Hidup anda pada hari ini juga tanpa kesedihan, gangguan, kemarahan, kedengkian, dan kebencian, atau sakit hati.
Jangan lupa, hendaklah anda mengukir sebuah tulisan dalam hati anda atau di meja tempat anda bekerja: “Hari ini adalah milikmu”. Yakni; apabila hari ini anda dapat memakan nasi yang harum baunya, maka apakah anda masih berfikir tentang nasi basi yang telah anda makan kelmarin, yang akan membahayakan kesihatan anda? Mungkin anda masih berfikir tentang nasi yang anda makan esok hari, padahal nasi tersebut masih ada dalam angan-angan.

Apakah pada hari ini anda dapat minum air dingin yang menyegarkan, maka mengapa anda harus bersedih atas air masin yang anda minum kelmarin, atau menginginkan air esok yang masin dan panas?
Seandainya anda percaya akan diri sendiri dan mampu mengerjakan segala sesuatu dengan semangat dan tekad yang kuat, anda akan dapat menundukkan diri anda untuk berpegang pada prinsip, “Masa hidupku hanyalah pada hari ini.” Prinsip inilah yang akn menyibukkan diri anda setiap detik untuk selalu memperbaiki diri anda setiap detik untuk selalu memperbaiki keadaan, sekaligus berusaha meningkatkan mutu kerja dan membersihkan amal perbuatan anda.

Dan itu, akan membuat anda berkata dalam hati: “Hanya hari ini aku berkesempatan untuk aku mengatakan yang baik-baik saja; tidak bercakap kotor dan yang menjijikkan, tidak akan pernah mencela, mengherdik dan juga membicarakan keburukan orang lain. Hanya hari ini aku berkesempatan mengemas rumah dan pejabat agar tidak berserabut dan berselerak. Dan kerana hari ini sahaja aku akan hidup, maka aku akan memperhatikan kebersihan tubuhku, kerapian penampilanku, kebaikan tutur kata dan tindak-tandukku.”

Kerana hanya akan hidup hari ini, maka aku akan berusaha sekuat tenaga untuk taat kepada Tuhanku, mengerjakan solat sesempurna mungkin, membekali diri dengan solat-solat sunat nafilah, berpegang teguh pada Al-Quran, mengkaji dan mencatat segala yang bermanfaat yang ada di dalamnya.

Aku hanya akan hidup hari ini, kerana itu aku akan menanam dalam hatiku semua nilai keutamaan dan mencabut darinya pohon-pohon kejahatan yang kutanam sampai ke akar-akarnya, dan mematahkan ranting-rantingnya yang berduri; seperti sifat takabbur, ujub, riya’ dan buruk sangka.

Hanya hari ini aku akan dapat menghirup udara kehidupan, maka aku akan berbuat baik kepada orang lain dan menghulurkan tangan kepada sesiapapun. Aku akan menziarahi mereka yang sakit, menghantarkan jenazah, menunjukkan jalan yang benar bagi yang tersesat, memberi makan orang kelaparan, menolong orang yang sedang kesulitan, membantu orang yang dizalimi, meringankan penderitaan orang yang lemah, mengasihi mereka yang menderita, menghormati orang-orang alim, menyayangi anak kecil dan berbakti kepada orang tua.

Aku hanya akan hidup hari ini, maka aku akan mengucapkan: “Wahai masa lalu yang telah berlalu dan selesai, tenggelamlah seperti mataharimu. Aku tak akan pernah menangisi pemergianmu, dan kamu tak akan pernah melihatku termenung sedetik pun untuk mengingatimu. Kamu telah meninggalkan kami semua pergi dan tidak akan kembali lagi.”

“Wahai masa depan, engkau masih dalam keghaiban! Maka aku tidak akan pernah bermain dengan khayalan dan menjual diri hanya untuk sebuah dugaan. Aku pun tidak bakal memburu sesuatu yang belum tentu ada, kerana esok hari mungkin tidak ada sesuatu; esok hari adalah sesuatu yang belum diciptakan dan tidak ada satu pun darinya yang dapat disebutkan.”

“Hari ini milik anda”, adalah ungkapan yang paling indah dalam “kamus kebahagiaaan” kamus bagi mereka yang menginginkan kehidupan yang paling indah dan menyenangkan.
Sehingga bertemu di ruangan tinta yang seterusnya.. Wallahualam.

Daku Sayang Padamu, Ibu!


Ku coretkan warkah ini khas buat para pembaca yang melawati blog ini. Ingin daku kongsikan kisah hidupku yang penuh suka dan duka, namun ingin ku tujukan coretan kali ini buat para pembaca mengenai suatu peristiwa sayu yang pernah berlaku dalam hidupku . Pemergian insan tersayang merupakan peristiwa paling pahit yang pernah aku alami sewaktu umurku baru sahaja mencecah 19 tahun. Tanggal 5 Ramadhan merupakan tarikh bersejarah yang tidak akan pernah aku lupakan. Di sebalik kegembiraan seluruh umat Islam menyambut ketibaan Ramadhan yang penuh keberkatan dan kerahmatan itu, aku dikhabarkan mengenai suatu berita yang bakal memecah kolam air mata yang telah ku takung selama ini. Segalanya bermula pada petang Jumaat, 5 Ramadhan 1429H tatkala madah Bahasa Arab yang diajar Ustaz Ubadah menjadi santapan rohaniku bagi meneruskan pengajian di Darul Quran pada semester 1 yang lalu. Jarum jam di tanganku hampir menunjukkan pukul 6 petang. Pengajaran berjalan seperti biasa. Kelas Bahasa Arab yang terpaksa dijalankan demi menghabiskan muqarrar semester 1 berikutan ketiadaan ustaz selama beberapa minggu begitu berat untuk kuikuti. Namun, azam menguatkan tekad kerana aku masih punya banyak tanggungjawab yang harus diselesaikan sebagai seorang anak kepada kedua ibu bapaku, seorang pelajar kepada guruku, dan juga sebagai sahabat buat sahabatku yang lain serta tidak lupa sebagai hamba dan khalifah di muka bumi Allah ini.

Ketika sesi pembelajaran sedang berlangsung di Dewan Kuliah Baru, kocek seluarku terasa satu getaran yang berpunca daripada handsetku yang telah di silentkan sebelum kuliah berlangsung. Sepotong nama jelas terpampang di skrin handsetku. Nama yang cukup kukenali itu terus sahaja melenyapkan geteran pada handsetku apabila tidak menerima sebarang respon dariku. Bukan aku tidak sudi manjawab panggilan paksu , namun memikirkan sesi pembelajaran yang masih berlangsung memaksa aku untuk tidak manjawab panggilan tersebut. Selang beberapa minit kemudian, seluarku terasa bergetar kembali buat seketika. Aku terus mencapai handset yang tersembunyi di kocek seluarku lalu ku lihat pesanan ringkas yang telah dihantar oleh paksu di dalam peti inbox. Aku tergamam seketika melihat sepotong ayat yang seakan-akan mencarik-carik helaian kulitku. “Assalamualaikum, Syakir.. sabar ye! Mak dah x de kat dunia ni.. petang nanti cu ina ambik” Hatiku bagaikan ditusuk sembilu tatkala membaca mesej tersebut seraya kolam air mata yang selama ini bisa kutahan telah pun memuntahkan isinya. Air mata jernih mula mengalir deras dari dua kelopak mataku sehingga membasahi pipi. Hal ini telah di sedari, oleh sahabat karibku, Razif lantas aku menunjukkan mesej yang baru sahaja dikirimkan. Dia cuba menenangkan diriku, namun hatiku terus merintih pilu dan terkilan mengenangkan nasib diriku yang tidak sempat menemui ibuku di saat-saat terakhir hidupnya.

Selesai sahaja kelas pada petang Jumaat yang hening itu, aku langsung menghubungi ibu saudaraku dengan meminjam handset sahabatku kerana telahpun kehabisan kredit. Air mata jelas mengalir di wajahku tanpa perlu diselindung lagi apabila kedengaran suara cu ina di corong telefon yang begitu sebak dengan pemergian ibuku. Tanpa membuang masa, aku terus meninggalkan rakan-rakanku yang lain untuk pulang ke bilik bagi menyiapkan segala keperluan diri untuk pulang ke kampung dengan ibu dan bapa saudaraku yang kebetulan tinggal tidak jauh dari tempat pengajianku. Rakan-rakanku mula mambanjiri ruang kamar yang sebelumnya menjadi tempat kami berbual panjang, berkongsi rasa dan segala cerita tetapi kini hanya ucapan takziah yang mampu kudengari daripada mereka. Waktu berbuka puasa semakin hampir, dan ketika itu kelihatan semua pelajar mula keluar dari asrama menuju ke dewan makan bagi menapau juadah untuk berbuka puasa pada petang tersebut. Aku terus menunggu ketibaan bapa saudaraku di samping memastikan tiada barang penting yang tertinggal sebelum berangkat pulang. Aku turut mengambil kesempatan waktu untuk berzikir dan membaca Al-Quran yang baru ku hafal sebanyak 7 juzuk bagi semester pertama.

Dari luar jendela, jelas kelihatan sebuah kereta Avanza milik paksu yang telah pun menunggu diluar bagi menjemputku pulang. Setelah bersalaman dengan para sahabat, aku terus menemui bapa dan ibu saudaraku yang tidak kurang sebak dan sayu atas peristiwa yang berlaku. Hujan renyai-renyai mula membasahi bumi seakan memahami isi hatiku yang dirundung kesedihan. Setelah beberapa minit keluar dari Darul Quran, paksu memberhentikan keretanya di sebuah kedai makanan yang terletak tidak jauh dari pekan Tg. Malim. Sebaik sahaja azan mahghrib mula berkumandang memenuhi ruang angkasaraya yang kemerah-merahan, kami mula menikmati juadah yang telah dipesan. Perutku tidak mampu menampung banyak makanan mengenangkan ibuku yang telah pun pergi menghadap ilahi. Abah sempat menghubungiku untuk mengetahui lokasi keberadaanku bersama paksu dan maksu. Setelah menunaikan solat maghrib dan isya’ secara jama’ taqdim bersama paksu, kereta Avanza mula meluncur laju di lebuh raya mengharungi kesibukan jalan yang agak sesak di waktu malam. Aku tidak dapat melelapkan mata sepanjang perjalanan kerana tidak sabar untuk menemui ibuku, oh tidak jenazah ibuku yang terlantar di rumah menanti kepulangan anak sulungnya.

Tepat jam 3 pagi, kereta milik paksuku tiba ke destinasi yang dituju. Di kebeningan subuh nan syahdu itu, aku dan angah meminta izin untuk memasuki ruang kamar pembaringan jenazah ibuku setelah mendapati masih ramai tetamu yang setia mengahadiahi ibu dengan bacaan ayat suci Al-Quranul Karim. Sebaik sahaja kakiku melangkah masuk ke ruang kamar tersebut hatiku bertambah sayu melihatkan keadaan ibu yang terbaring kaku di atas pembaringannya. Langkahku teras lemah dan perlahan namun ku kuatkan semangat untuk terus mendekati jenazah ibu. Sebaik sahaja kain yang menutupi wajah ibu ku singkap, air mataku kembali membasahi pipi saat menatap wajah sayu seorang ibu yang amat kusayangi. Memori silam serta kenangan manis bersamanya mula bermain di dalam kotak fikiranku. Ternyata dirinya terlalu berrmakna buat diriku, kasih sayang dan pengorbanan ibu yang telah membanting tulang memerah keringat demi membantu abah menyara keluarga sukar untuk kubalasi walaupun segunung emas dan permata yang menjadi maharnya. Adik-adikku yang telah lama menunggu ketibaanku dan angah mula beransur ke kamar masing-masing untuk berehat setelah kepenatan. Aku dan angah mengambil keputusan untuk terus disisi ibu bagi menghadiahinya ayat-ayat suci Al-Quran dengan harapan agar roh ibu dapat bersemadi dengan tenang di alam sana sebelum tibanya hari yang tidak ada manfaatnya harta dan anak pinak kecuali bagi mereka yang datang kepadaNya dengan hati yang sejahtera. Firman Allah itu masih segar dalam ingatanku sebagai peringatan buat umat manusia agar sentiasa mengingati mati. Selang beberapa jam kemudian, aku dan angah menemui abah yang kini keseorangan tanpa ibu disisi. Abah telah menceritakan perihal yang telah belaku di saat-saat terakhir hayat ibuku yang telah memanggil nama anak-anaknya sebelum menghembuskan nafas terakhir dengan penuh ketenangan atas nama Allah dan RasulNya. Aku dan angah sempat terlelap buat seketika waktu sebelum menantinya waktu sahur.

Tatakala waktu sahur menjengah, angah Ijah iaitu adik kepada abahku yang turut bermalam di rumah telah menyediakan juadah sahur berupa nasi dan telur mata bersambal sebagai alas perut bagi menampung segala kudrat yang bakal kami curahkan semasa pengurusan dan pengebumian jenazah ibu yang tercinta setelah terbitnya fajar waktu dhuha nanti. Aku, abah, adik-adik serta suadara mara yang lain menikmati juadah sahur tersebut sekadarnya sementara menanti waktu subuh yang bakal menjelang tidak lama kemudian. Setelah masuknya waktu dhuha, jenazah ibu mula dimandikan seterusnya dikafankan sebelum disembahyang dan dikebumikan. Di sebalik tabir yang tersingkap, jelas kelihatan susuk tubuh yang kini tidak lagi bermaya untuk melakukan apa-apa, susuk tubuh yang selama ini berkorban dan menjagaku dan adik-adik sejak kecil bagaikan menatang minyak yang penuh. Aku teringat akan suatu hadis Rasulullah S.A.W yang bermaksud : “Sekiranya mati anak Adam maka terhapuslah segala amalannya melainkan tiga perkara iaitu, sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat dan doa anak yang soleh.” Mengenangkan kembali akan hadis tersebut, aku bersyukur kerana ibu mampu menyelasaikan segala amanatnya sewaktu di dunia dan apa yang mampu aku lakukan saat ini adalah dengan mendoakan kesejahteraan dan kebaikan dirinya di dunia dan akhirat. Setelah jenazah ibu hampir selesai dikafankan, aku beserta ahli kelurga lain mula mendekati jenazah arwah ibu yang terbujur kaku, lantas aku mencium dahi ibu dan ku kucup keningnya sebagai penghormatan terakhir buat arwah. Sekali lagi, air mataku bergenang kembali menyingkap memori silam saat bersama ibu yang tercinta.

Van jenazah telah pun sedia menunggu di luar rumah untuk membawa jenazah ibu ke masjid yang terletak tidak jauh dari rumahku. Di keheningan pagi yang syahdu itu, tidak semena-mena, titisan-titisan mutiara suci mula berguguran dari dada langit yang suram melimpahkan muatannya yang sarat ke bumi seakan menangisi pemergian ibu yang ku sayangi. Aku mengiringi jenazah ibu yang telah pun siap dikafankan ke masjid untuk disembahyangkan. Bibirku tidak putus-putus berzikir dan melafazkan doa demi kesejahteraan ibu di alam sana. Setibanya di masjid, aku diberi peluang untuk mengimami solat jenazah buat arwah ibu. Hatiku meruntun pilu melihatkan jenazah arwah ibu yang kini berada dihadapanku. Suatu ketika ibu pernah menasihatiku dan adik-adik agar turut menuntut ilmu fardhu kifayah terutama mengenai pengurusan jenazah. Katanya lagi, bila ibu sudah tiada di dunia nanti, ibu benar mengharapkan anak-anaknya yang akan mengimami dirinya dan kerana itu, aku telah berada dihadapanmu demi menjalankan tanggungjawab yang pernah kau amanahkan padaku. Setelah menyelasaikan segala rukun dalam solat jenazah serta iringan doa buat arwah, jenazah kemudiannya diusung ke luar masjid untuk dimasukkan ke dalam Van Jenazah.

Destinasi seterusnya,yang juga merupakan destinasi terakhir bagi seluruh umat manusia di dunia ini adalah makam perkuburan. Jenazah ibu telah dibawa ke makam perkuburan yang tidak jauh dari masjid untuk dikebumikan. Aku sekali lagi diberi peluang untuk mengimami bacaan tahlil dan talqin di hadapan pusara ibu yang berbumbung dan berlantaikan sebuah pondok usang yang diwakafkan kepada perkuburan tersebut. Setelah pengebumian jenazah ibu selesai dilaksanakan, maka bermulalah bacaan talqin diikuti dengan tahlil yang dipimpin oleh adikku sendiri. Perasaanku menjadi sebak saat melafazkan kalimah suci ilahi. Adakalanya amat sukar bagiku untuk menahan perasaan tersebut namun ku gagahkan jua demi tanggungjawabku pada ibuku. Titisan mutiara jernih yang lebat kian beransur renyai setelah selesai jenazah ibu dikebumikan. Pusara ibu ku tatap sayu bersama memori terindah yang telah kami lakar bersama sepanjang hayatnya dan kenangan itu tidak akan pernah bisa aku lupakan walau nafas di hujung usia .

Tepat jam 12.00 tengahari, aku pulang ke rumah bersama ayah dan adikku. Aku tertidur keletihan mungkin kerana kepenatan perjalanan semalam yang masih berbaki. Esok, aku akan bertolak kembali ke Darul Quran bersama paksu dan maksu bagi meneruskan pengajian serta menduduki peperiksaan akhir semester yang hanya berbaki selama 4 hari.

Cukup sekadar ini, yang dapat aku nukilkan buat warkah kali ini, warkah yang kutulis dengan linangan air mata yang tiada hentinya apabila setiap saat kenangan bersama arwah ibu menikam memoriku. Tiada apa yang mampu aku lafazkan melainkan doa yang tulus dari seorang anak buat ibu tercinta. “Ibu, ketahuilah bahawa daku terlalu sayang padamu, hampir setahun setengah lamanya kau pergi meninggalkan kami sekeluarga tanpa memberi sebarang khabar berita. Harapan dan doaku, moga dirimu disinar cahaya kebahagiaan ilahi dan ditempatkan bersama para syuhada’ di syurga Firdausi.” Ameen.

Sesuci Kalam


KALAM EXCO LATERINFO 09/10
Assalamualaikum w.b.t,
Alhamdulillah segala puji bagi Allah, tuhan sekalian alam, selawat dan salam dipanjatkan ke atas junjungan baginda Rasullullah S.A.W, ahlul bait baginda, para sahabat, tabi’ tabi’in serta kaum muslimin muslimat yang dirahmati Allah sekalian .
Mengimbas kembali detik-detik bersejarah di zaman kegemilangan Islam suatu ketika dahulu di bawah pemerintahan Rasulullah S.A.W. Pelbagai i’brah yang boleh kita teladani dan pelajari daripada sirah nabawiyah terutamanya mengenai sirah Utusan Terakhir dari Allah yang telah bersusah payah menempuh segala mehnah dan tribulasi dalam perjuangan demi menegakkan syiar Islam di muka bumi Allah ini.
Setelah wafatnya Rasulullah S.A.W, pemerintahan Islam kemudiannya dipegang oleh Khulafa’ Ar-Rasyidin yang terdiri daripada kalangan sahabat baginda iaitu Saidina Abu Bakar As-Siddiq R.A, Saidina Umar Al-Khattab R.A, Saidina Othman Bin Affan R.A dan juga Saidina Ali Karamallahuwajhah. Pelbagai konflik dan peristiwa yang telah berlaku di zaman pemerintahan mereka, namun atas IzinNya serta berbekalkan iman dan taqwa yang mantap di hati, mereka tetap mampu bertahan sehinggalah nafas terakhir.
Bersamalah kita renungi satu firman Allah S.W.T dalam Surah Al-Qasas yang bermaksud: “...sesungguhnya orang yang paling baik yang engkau ambil sebagai pekerja(pada kita) ialah orang yang kuat dan dipercayai.”
Berdasarkan ayat di atas, jelaslah pada kita bahawa seorang pemimpin yang amanah dan berwibawa harus mempunyai dua ciri seperti yang dinyatakan iaitu kuat dan boleh dipercayai. Mengapakah dua ciri ini begitu ditekankan sebagai garis panduan dalam memilih seorang pemimpin? Seringkali persoalan ini menerjah ke dalam ruang kotak pemikiran manusia lalu mengajak mereka untuk berfikir akan hakikat sebenar di sebalik Kalamullah di atas. Kerana itu, renung-renung dan fikirkanlah!
“Patah tumbuh hilang berganti” Seuntai kata untuk dirasa daripada pepatah Melayu yang menjadi tradisi turun-temurun di kalangan masyarakat kita sehingga ke hari ini. Pepatah ini amat berkait rapat khususnya dalam suatu organisasi pemerintahan. Setelah turunnya seorang pemimpin daripada jawatan yang disandangnya, sudah pasti ada pengganti yang bakal menerajui tampuk pemerintahan dari generasi ke generasi yang lain. Begitulah juga hal yang telah terjadi dalam Persatuan Kebajikan Pelajar Maahad Tahfiz Darul Quran(PERKEMAT DQ) yang merupakan sebuah Badan Bukan Kerajaan(NGO) yang bernaung di bawah Darul Quran JAKIM, sebuah institut pengajian Al-Quran yang terletak di Kuala Kubu Bharu, Selangor. Persatuan yang bermatlamatkan “Ke Arah Melahirkan Generasi Al Quran Yang Unik” telah melangsungkan Annual General Meeting ke-25(AGM 25) pada November yang lepas bagi menentukan calon bagi kerusi Majlis Tertinggi dan Exco-exco yang layak bertanding seterusnya memegang portfolio bagi setiap lajnah yang ada. Pemilihan calon yang dikelolakan sepenuhnya oleh Penyelaras Pemilihan Calon(PPC) dengan menggunakan sistem pilihanraya kampus telah mempertandingkan beberapa calon bagi beberapa buah kerusi baik di sebelah Banin mahupun Banat. Kemuncak AGM yang telah berlangsung pada 21 November 2009, telah mengumumkan barisan pimpinan baru yang bakal menerajui PERKEMAT DQ sesi 09/10 dan antara yang terpilih dikalangan kerusi bagi kerusi Lajnah Penerbitan dan Informasi(LATERINFO) adalah saya sendiri. Maka bermulalah satu episod baru dalam hidup saya sebagai seorang pemimpin yang bertanggungjawab atas amanah yang ditaklifkan. Sehingga hari ini, genap dua bulan kami di barisan pimpinan PERKEMAT DQ 09/10 menjalankan amanah yang telah ditaklifkan. Suka duka yang kami harungi bersama seakan menghilangkan segala penat lelah yang kami rasai dalam menjalankan gerak kerja masing-masing. Walau bagaimanapun, saya sedar betapa beratnya suatu amanah yang ditaklifkan ke atas diri yang hina ini, namun takdir telah menentukan segalanya. Kata orang, perjuangan tetap harus diteruskan walau terpaksa mengharungi 1001 halangan kerana di hujung penantian kelak, pasti akan kau temui sinar kebahagiaan atas segala pengorbanan yang kau titipkan.
Akhir kalam, saya berharap buat para sahabat khusunya yang telah sudi membaca kalam ini agar dapat bersama saya dan rakan-rakan yang lain untuk terus mengislahkan diri ke arah yang lebih baik di masa akan datang. Tidak lupa juga buat semua pimpinan PERKEMAT DQ khususnya Majlis Tertinggi dan Ketua Unit Lajnah Penerbitan dan Informasi(LATERINFO) 09/10 yang saya kasihi dan sayangi, agar sentiasa aktif dan berfikiran terbuka dalam menyuarakan pandangan atau cadangan dengan memperbaiki segala kekhilafan lalu sebagai anjakan paradigma(shift your paradigm) ke arah melahirkan genersi Al-Quran yang unik seperti yang diimpikan.
Kekalkan Posisi,
Maksimakan Potensi,
Tingkatkan Prestasi,
Kurangkan Kontoroversi.

Sekian, wassalam.

"Erti Hidup Pada Memberi"


Temubual Eksklusif Exco LATERINFO 09/10
Bersama
Ustaz Hasrizal B. Abd Jamil @ Saifulislam.Com

Pada tanggal 16 Januari yang lalu Persatuan Kebajikan Pelajar Maahad Tahfiz Darul Quran(PERKEMAT DQ) melalui IQRAC Persijilan DQ-UIAM 09/10 dengan kerjasama Hal Ehwal Pelajar(HEP) telah menganjurkan Bengkel Tinta Dai’e yang bertempat di Dewan Muktamar Darul Quran. Bengkel yang diadakan selama hampir sehari telah menghadirkan seorang penulis yang terkenal dengan nama penanya “Saifulislam.com” iaitu Ustaz Hasrizal Bin Abd Jamil. Pada akhir sesi bengkel tersebut, atas inisiatif daripada unit redaksi Lajnah Penerbitan dan Informasi(LATERINFO) 09/10 , telah mengadakan satu sesi temubual antara Exco LATERINFO, Muhammad Amal Syakir Bin Abd Samad bersama Ustaz Hasrizal Abd Jamil berkisarkan sebuah topik khas yang berjudul “Erti Hidup Pada Memberi”.

Soalan pertama: Apakah pandangan ustaz mengenai hubung kait atau pengaplikasian
konsep “Erti Hidup Pada Memberi” dengan huffaz di Darul Quran?

Ustaz telah memberikan satu analogi yang cukup menarik berkenaan manfaat yang dapat diberikan oleh sebatang pokok kelapa. Andai manfaat ini dipersoalkan kepada para pelajar khususnya, sudah pasti tiada masalah bagi mereka untuk menyenaraikan manfaat bagi sebatang pokok kelapa. Namun seandainya soalan yang sama dilontarkan kepada pelajar mengenai manfaat yang bakal diperoleh daripada diri sendiri, mampukah seseorang pelajar menjawab soalan tersebut memandangkan kondisi manusia yang jarang berbincang mengenai tujuan kewujudan mereka di dunia ini. Jadi, aplikasinya sinonim dengan para huffaz di mana masalah itu dapat dikurangkan dengan berdiskusi, untuk menetapkan apa sebenarnya yang ingin dicapai apabila menjadi seorang penghafaz Al-Quran. Kalau sekiranya kita menjadi seorang hafiz secara terpaksa bermakna kita akan terseksa semasa dan selepas belajar di samping menanggung “title” seorang hafiz memandangkan ia berlaku dalam keadaan terpaksa. Namun seandainya seorang hafiz itu memikirkan daripada soal apa yang dia boleh terima dan fokus, ruang penerimaan mungkin tidaklah sebanyak yang lain. Bagaimana ingin membuat duit dengan menjadi seorang hafiz? Satu soalan yang kurang enak apabila didengari di gegendang telinga masyarakat tetapi adakah benar soalan ini yang sering bermain di minda seorang hafiz kerana menjadi hafiz bukanlah satu matlamat akhir yang ingin dicapai melainkan satu prasyarat ke arah melahirkan generasi yang sentiasa kehadapan kerana telah ada satu asas yang sangat kuat. Jadi lebih baik difikirkan perkara yang ketiga yang lebih betul sifatnya iaitu apa yang dia hendak beri. Bila dia berfikir mengenai apa yang bakal diberi, maka secara tidak langsung dia akan memikirkan soal peranan dan hak yang patut diterima sebagai seorang penghafaz Al-Quran dan di situ tidak ada jawapan melainkan jawapan seluas kehidupan. Apa yang seharusnya difikirkan oleh seorang hafiz ialah sejauh mana mereka boleh dijadikan produk kepada manusia lain berdasarkan kemahiran atau ilmu yang dimiliki. Tambahan ustaz lagi, minat yang mendalam mampu mengatasi segala mehnah yang mampu menghalang semangat dalam pekerjaan sebagai contoh menceburi sesuatu bidang berdasarkan minat dan potensi yang ada pada diri, sehinggakan kalau demam pun kita akan tetap mahu laksanakan kerja tersebut.

Soalan kedua: Apakah pula pendapat ustaz mengenai sebuah hadis Rasulullah S.A.W yang
bermaksud “sebaik-baik manusia adalah yang mampu memberi manfaat
kepada manusia lain”
dan kaitannya dengan huffaz khususnya di Darul
Quran?

Satu ciri yang ketara dalam masyarakat pada hari ini ialah kadar unsur yang tinggi di setiap tempat. 20 tahun lalu, Malaysia hanya mempunyai satu unsur iaitu Melayu, unsur Muslim, unsur Syafie tetapi pada hari ini ada macam-macam, sehinggakan semuanya menjadi pelbagai dalam apa jua konteks sekalipun bapa adalah seorang pesawah maka pekerjaan itu turut diwarisi oleh anaknya dan ini jauh berbeda dengan apa yang berlaku pada hari ini dimana anak-anak yang lebih bekerjaya tinggi. Seorang daie perlu menyiapkan dirinya untuk berhadapan dengan masyarakat dari segi kemahiran yang ada. Jangan underestimate andai sesorang itu mahu menjadi seorang imam di sesebuah komuniti hanya berkebolehan sebagai imam ketika solat melainkan menjadi seorang imam yang “multiple skill” kerana andai jemaah yang berada dibelakangnya terdiri daripada juretera, doktor atau sebagainya sedangkan imam tersebut terhad dari segi kemahiran yang ada, maka pandangan umum jelas akan berubah. Kemungkinan para jemaah yang ingin bertanya mengenai muamalat atau saham kalau tidak tahu hukum sekalipun dia tahu ke mana hendak dialurkan pertanyaan tersebut sebagai bantuan terhadap yang bertanya. Yang ketiga pula ialah bahasa, semakin banyak bahasa yang dikuasai semakin banyaklah peluang yang terbuka untuknya. Keempat, seorang hafiz perlu mempunyai daya empati yang tinggi dalam erti kata berusaha untuk memahami orang lain apabila mengharapkan orang lain juga memahami kita. Seorang imam atau ketua akan lebih banyak memainkan peranan sekiranya mereka mampu memahami masalah jemaah di tempat mereka.

Soalan ketiga: Apakah pandangan dan nasihat ustaz kepada para huffaz yang
bakal mendepani masyarakat global selepas keluar dari Darul
Quran?

Pertama sekali iaitu perkara basic menurut ustaz ialah keyakinan diri. Kita mesti keluar sebagai seorang hafiz yang disertai dengan sikap berkeyakinan diri yang tinggi. Keyakinan diri yang tinggi juga boleh memakan diri lalu mengakibatkan diri menjadi degil dan bodoh andai tidak disertai dengan sikap boleh mengajar dan belajar(teachable) kerana kita mesti menerima hakikat apabila kita keluar ke dalam masyarakat, pelbagai perkara yang bakal kita temui. Kerana itu, kita harus bersedia untuk menegur dan membimbing. Dengan kombinasi antara keduanya, insyaAllah kita akan cepat meningkat matang dan berani bercita-cita tinggi untuk mencuba dan sebagainya. Pesanan terakhir dari ustaz agar cuba untuk bertanding dengan diri sendiri bagi mengetahui sejauh mana kebolehan yang kita miliki agar dapat dimanfaatkan oleh manusia lain khususnya demi kebaikan bersama.

Dare To Fail!


"When a true samurai goes into battle, he is prepared for death but more often than not it is the opponent who meets death"
-Dare to Fail-